Bab 8


PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM
DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT

Pengenalan

1.     Islam telah tersebar merangkumi sebahagian Eropah, Asia Tengah, Asia Selatan, Asia Timur dan Asia Tenggara.
2.     kedudukan Asia Tenggara di tengah perjalanan Timur-Barat menjadi wilayah terbuka kedatangan pedagang serata dunia seawal abad M .
3.     Pedagang Islam juga turut terlibat dan berdagang di pelabuhan Perlak, Pasai, Sulu, Acheh, Pattani, dan Brunei, Tanah Melayu – Melaka jadi pusat perdagangan dan penyebaran Islam. Kemudian diikuti Kedah, Kelantan, Trengganu, Pahang dan Johor..
4.     Pertapakan Islam di Tanah Melayu bermula abad ke 14M.
5.     Pengaruh dalam politik, ekonomi, dan sosial hanya berlaku dan ketara selepas abd ke 15M – Zaman Melaka.
6.     Melaka – Islam jadi teras kehidupan dalam politik, ekonomi, dan sosial.
7.     Dilakukan menerusi peluasan kuasa, perkahwinan, pendidikan, dan kegiatan intelektual.


Pengaruh Islam Terhadap Politik

Unsur pengaruh Islam dapat dilihat dari aspek:

1.     Pentadbiran dan Pemerintahan
a.      Ulama sebagai penasihat Sultan:
            i.          Melaka: Makhdum Sayid Abdul Aziz, Maulana Abu Bakar, Maulana Sadar                     Jahan, Maulana Jalaludin, Qadi Yusuf.
            ii.         Kelantan : Tuk Pulau Condong
            iii.        Terengganu: Tuk Pulau Manis
b.     Pengaruh Islam dalam pentadbiran dan pemerintahan
            i.          Gelaran sultan – bayangan Allah di muka bumi
            ii.         Gelaran Khalifatul Mukminin – pemimpin orang Mukmin : Sultan Mahmud                               Melaka dan Sultan Abdul Ghafar Muhyidin Pahang.
            iii.        Nasab sultan dari Iskandar Zulkarnain. Sebelum in daripada Dewa.
            iv.        Kekal sebagai institusi warisan – sultan kuasa tertinggi
            v.         Pentadbiran dibantu oleh pembesar spt Bendahara, laksamana, Temenggong                                  dan Penghulu Bendahari.
            vi.        Ulama jadi penasihat Sultan.
            vii.       Konsep daulat ikatan taat setia terhadap sultan
            viii.                  Adat istiadat yang membabitkan budaya istana – gambarkan kedaulatan sultan
            ix.        Amalan protokol atau hijabah – pengaruh Umaiyah
            x.         Upacara lafaz taat setia = baiah dalam pelantikan sultan
                        xi.        Pengganti sultan dilantik sebelum pemakaman sultan = spt dalam Bani Umaiyah









2.     Perundangan
a.      Terikat dengan hukum adat = undang-undang tidak bertulis yang jadi malan orang melayu.
b.     Dua jenis adat – adat pepatih dan adat temenggong
c.     Peranan adat:
            i.          Menjamin keselematan
            ii.         Mengawal pelakuan dalam masyarakat
            iii.        Menentukan hak pewarisan harta
            iv.        Menentukan bidang tugas
            v.         Mewujudkan masyarakat bersistem dan berorganisasi
            vi.        Merapatkan tali persaudaraan

d.     Beza adat pepatih dan temenggong
Temenggong
Pepatih
Diasas Dato Ketemenggongan – Palembang
Dato Pepatih Nan Sebatang – Pagar Ruyung
Negeri lain di Tanah Melayu
Negeri Sembilan dan Utara Melaka
Asas pentadbiran mutlak
Musyawarah
Sultan dilantik – warisan
Dari bawah =pilihan pembesar
Pilihan pasangan terbuka asal patuh hukum Islam
Perkahwinan dari suku berlainan
Sistem nasab cara patrilineal – bapa
Matrilineal – ibu
Warisan harta keutamaan anak lelaki spt faraid
Harta pusaka = perempuan
Hukuman berbentuk pembalasan dan pengajaran
Berbentuk pemulihan atau diat / denda
Perempuan berkahwin menetap rumah lelaki
Menetap rumah perempuan.

e.      Undang-undang bertulis di Melaka
            i.          Hukum kanun Melaka
            ii.         Undang-undang laut Melaka
f.       Sebab Penggubalan Undang-undang Melaka
            i.          Sebagai peraturan dan hukuman
            ii.         Corak perjalanan pemerintahan dan pentadbiran
            iii.        Perjalanan masyarakat tersusun dengan pelakuan, tanggungjawab serta hukuman                           terhadap pesalah
            iv.        Hukum Kanun - Menjelaskan tanggungjawab pembesar dan raja, pantang larang                     anggota masyarakat, hukuman terhadap pesalah , undang-undang keluarga,                            pemasalahan ibadat, jenis hukuman.l
            v.         Undang-undang Laut – Jelaskan seraoang makhoda diertikan sebagai imam dan                        anak buah makmum.

Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya

Unsur pengaruh dalam sosiobudaya dapat dilihat dari aspek:-

1.     Pendidikan
a.      Pengaruh Islam terhadap pendidikan
            i.          2 jenis pendidikan – formal /tak formal
                        ii.         Tidak formal – pendidikan awal atau asuhan dalam keluarga
                        iii.        Peringkat keluarga tekankan nilai moral, pembelajaran melalui dengar, lihat &                                                 perhati
                        iv.        Kemahiran daripada ibu/bapa, pemerhatian dan latihan
                        v.         Kanak-kanak belajar tentang agama, budaya, adat, sikap, cara berkawan dan jaga                                          maruah
                        vi.        Kaedah – bercerita dan serap nilai budaya, unsur pengajaran seperti dalam cerita                            binatang dll.
                        vii.       Kanak-kanak belajar pantang larang dan adat melalui pergaulan seperti tunduk                                                 sambil hulur tangan hadapan orang dewasa.
                        viii.                  Pantun, peribahasa, teka-teki dan perpatah ajar kelaluan baik

b.     Sistem Pendidikan Agama
            i.          Formal – Berkembang pesat dan tak terhad kepada golongan atasan
            ii.         Tempat – Istana, masjid, rumah,surau, madrasah dan pondok
            iii.        Pendidikan di rumah
                                    -           Bentuk pendidikan tak formal
                                                +          Pendidikan Al-Quran
                                                +          Di rumah Tok Guru
                                                +          Umur 7 hingga 15 tahun
                                                +          Selepas waktu Zohor atau Maghrib
                                                +          Kitab, Muqadam & Al-Quran
                                                +          Bayaran percuma
                                                +          Di masjid, ilmu lebih formal seperti fiqah, tajuid, cara bacaan                                                                         dalam solat dan perkara wajid

                        iv.        Sistem Pendidikan Pondok
                                    -           Bentuk pendidikan – formal
            +          Bermula abad 12M di Patani dan berkembang
                                                +          Terdapat di Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu
            +          Contoh pengajian pondok – Pulau Condong & Pondok Kutan –                            Kelantan, Pondok Pulau Manis – Terengganu, Pondok Titi Gajah              & Pondok Langgar – Kedah
            +          Penekanan Ilmu Agama
            +          Guru daripada para pelajar yang lulus
            +          Masa panjang hingga 10 tahun
            +          Ilmu yang dipelajari – Feqah, Tafsir, Saraf, Nahu Arab, Tauhid,                              Sirah, Mantiq & Tawarif Islam
            +          Sistem tersusun
            +          Pakaian tutup aurat
            +          Pelajar kongsi pondok – tempat tinggal

                        v.         Sistem Pendidikan Madrasah
                                    -           Berdasarkan sukatan pelajaran
                                    -           Secara bilik darjah
                                    -           Ada jadual waktu
                                    -           Ikut tahap – permulaan, pertengahan dan pengkhususan
                                    -           Diawasi oleh mudir, guru besar
                                    -           Diselia sebuah lembaga, jawatankuasa kewangan dll

c.     Peranan Istana – Pusat Intelektual
                                    i.          Istana Melaka Pusat Pengajian Agama
                                                ii.         Mansur Shah terima Islam daripada Maulana Abu Bakar, Mahmud Shah                               dan Raja Ahmad berguru dengan Maulana Sadar Jahan
                                                iii.        Ulamak dan pendakwah – bangsa asing tinggal di Melaka – kembangkan                      Islam
                                                iv.        Melaka beri perhatian terhadap perkembangan Ilmu – ramai tinggal di                            Melaka
                                                v.         Melaka berminat terhadap Ilmu apabila kitab Al Dur Al Manzum                            karangan Maulana Abu Bakar diarak ke istana
                                                vi.        Mansur Shah berminat tasauf
                                                vii.       Alauddin Riayat Shah Johor jadikan istana pusat pengajian
                                                viii.                  Istana tempat simpan buku hikayat seperti Hikayat Amir Hamzah dan                                     Hikayat Muhammad Ali Hanafiah
                                                ix.        Istana pusat pendidikan yang berkaitan hal pentadbiran dan politik

2.     Bahasa dan Kesusasteraan
a.      Pengaruh Islam Dalam Bahasa
                                    i.          Perkenal tulisan jawi
                                                ii.         Jawi saluran utama pembacaan dan tulisan – milik melayu
                                                iii.        Perbendaharaan Kata Melayu bertambah
                                                iv.        Pinjam dari Bahasa Arab spt adat, adil, sultan, syaitan dll
                                                v.         Istilah bidang lain tambah spt dalam fiqah, tauhid & tafsir
                                                vi.        Bahasa Melayu jadi linguafranca – bahasa pertuturan harian
                                    vii.       Bahasa Melayu meningkat menjadi Bahasa Ilmu

b.     Pengaruh Islam Dalam Sastera
                                                i.          Bahasa Melayu lebih mantap bila Cerita Panji disampaikan dalam                                 Bahasa Melayu
                                                ii.         Hasil saster terpegaruh gaya, tatabahasa & bentuk sastera Islam seperti                                  syair, gurindam, nazam dan cerita hikayat
                                                iii.        Fungsi berubah daripada hiburan kepada mengkritik
                                                iv.        Bahasa Melayu digunakan dalam perdagangan – bahasa perantaraan
                                                v.         Prosa memperkenalkan  cerita nabi dan sahabat seperti Hikayat Nur                                   Muhammad dan Hikayat Bulan Berbelah
                                                vi.        Hikayat Amir Hamzah dan Muhammad Ali Hanafiah penting dan                                    disimpan di istana Melaka
                                                vii.       Hikayat Saduran bercorak Arab Parsi contoh Hikayat Abu Nawas &                            Hikayat Hassan Damsyik
                                                viii.                  Karya bentuk puisi contoh syair dahulu kala oleh Tengku Ampuan                            Mariam – Terengganu
c.     Bentuk Sastera Melayu Sebelum Islam
                                                i.          Tersebar secara lisan
                                    ii.         Cerita asal usul – merangkumi cerita tahyul, alam, nama tempat,                                      tumbuhan dan binatang – guna nama binantang
                                    iii.        Cerita jenaka dan lucu spt Pak Kaduk, Pak Pandir dll
                                                iv.        Cerita dongeng spt Batu Belah batu Bertangkup, Bawang Putih Bawang                                 Merah.
                                                v.         Puisi dalam bentuk pantun, teka teki, seloka dan gurindam.

3.     Kesenian
a.      Pengaruh kesenian Islam
                                    i.          Cth Masjid dan tempat perkumpulan ada ciri khas spt mihrab, mimbar,                             telaga, pancuran dan bumbung spt Masjid kg Laut, Kelantan, Masjid                            Peringgit, masjid Tengkera Melaka.
                                                ii.         Istana indah – ada balairung, tempat bersemayam, balai istiadat – cth                                  Istana Melaka.
                                                iii.        Hiasan seni kemahiran bermotif tumbuhan dan geometri.
                                                iv.        Kesenian epigrafi seperti Batu Bersurat Trengganu.
                                                v.         Seni khat atau kaligrafi.
                                    vi.        Tarian dabus , Perak ciri Arab kaitan dengan Saidina Ali.
                                    vii.       Tarian Mak Inang – di istana Melaka
                                    viii.                  Nazam bersyair riwayat Nabi sgt terkenal.
                                                 ix.       Seni Dikir – senikata lagu bercampur bahasa Melayu Arab.
                                    x.         Kesenian ghazal – jenis puisi Arab – Johor.
4.     Gaya Hidup – Adat dan Nilai kehidupan.

Pengaruh Islam Terhadap Ekonomi

1.     Perdagangan
2.     Penggunaan Mata Wang
3.     Percukaian




SOALAN



1

Sistem perundangan amat penting untuk menjamin kesejahteraan hidup sesebuah masyarakat

(ms 198-200)


a


i

ii

Namakan pengasas undang-undang adat berikut :

Adat Temenggung :……………………………………………………………………

Adat Perpatih         : …………………………………………………………………...
                                                                                                           ( 2 markah)


b


i

ii

iii
Nyatakan ciri-ciri adat Perpatih yang diamalkan  di Negeri Sembilan

…………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………….
                                                                                                            ( 3 markah)


c


i

ii
Berikan dua bahagian yang terdapat dalam undang-undang Kedah

…………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………
                                                                                                            (2 markah)


d


i

ii
Apakah yang terkandung dalam Hukum Kanun Melaka?

…………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………….
                                                                                                           ( 2 markah)


e




Pada pendapat anda mengapakah undang-undang mengecualikan raja daripada sebarang hukuman?

…………………………………………………………………………………………….
                                                                                                            ( 1 markah)






[ 10 Markah ]


Soalan Esei


1

Sebelum kedatangan Barat, masyarakat Melayu telah mengamalkan sistem pentadbiran dan politik yang diwarisi sejak turun temurun
(ms 196-198)


a
Jelaskan pengaruh Islam dalam sistem pentadbiran dan politik di Tanah Melayu

[ 8 Markah]


b
Bagaimanakah konsep daulat mengukuhkan kedudukan institusi kesultanan Melayu

[ 8 Markah]


c
Nyatakan  struktur pemerintahan yang dijalankan oleh Kerajaan Melayu.

[ 4 Markah]



2

Pengaruh Islam telah membuka lembaran baru dalam bidang pendidikan di Tanah Melayu
(ms 201-203)


a

Apakah kepentingan pendidikan tidak formal dalam masyarakat Melayu?
                                                                                                                         
                                                                   [6 markah]


b
Jelaskan peranan istana sebagai pusat pendidikan dan ilmu pengetahuan.

[ 6 Markah]


c
Bagaimanakah sistem pondok dan sistem madrasah dilaksanakan?

[ 8 Markah]




No comments:

Post a Comment