PEMBAHARUAN
DAN PENGARUH ISLAM
DI
MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
Pengenalan
1. Islam
telah tersebar merangkumi sebahagian Eropah, Asia Tengah, Asia Selatan, Asia
Timur dan Asia Tenggara.
2. kedudukan
Asia Tenggara di tengah perjalanan Timur-Barat menjadi wilayah terbuka
kedatangan pedagang serata dunia seawal abad M .
3. Pedagang Islam juga turut terlibat
dan berdagang di pelabuhan Perlak, Pasai, Sulu, Acheh, Pattani, dan Brunei,
Tanah Melayu – Melaka jadi pusat perdagangan dan penyebaran Islam. Kemudian
diikuti Kedah, Kelantan, Trengganu, Pahang dan Johor..
4. Pertapakan
Islam di Tanah Melayu bermula abad ke 14M.
5. Pengaruh
dalam politik, ekonomi, dan sosial hanya berlaku dan ketara selepas abd ke
15M – Zaman Melaka.
6. Melaka
– Islam jadi teras kehidupan dalam politik, ekonomi, dan sosial.
7. Dilakukan menerusi peluasan kuasa,
perkahwinan, pendidikan, dan kegiatan intelektual.
|
||||||||||||||||||||
Pengaruh
Islam Terhadap Politik
Unsur
pengaruh Islam dapat dilihat dari aspek:
1. Pentadbiran dan Pemerintahan
a. Ulama sebagai penasihat Sultan:
i. Melaka: Makhdum Sayid Abdul Aziz, Maulana
Abu Bakar, Maulana Sadar Jahan, Maulana Jalaludin,
Qadi Yusuf.
ii. Kelantan : Tuk Pulau Condong
iii. Terengganu: Tuk Pulau Manis
b. Pengaruh Islam dalam pentadbiran dan
pemerintahan
i. Gelaran
sultan – bayangan Allah di muka bumi
ii. Gelaran Khalifatul Mukminin – pemimpin orang Mukmin : Sultan Mahmud Melaka dan
Sultan Abdul Ghafar Muhyidin Pahang.
iii. Nasab
sultan dari Iskandar Zulkarnain. Sebelum in daripada Dewa.
iv. Kekal sebagai institusi warisan – sultan kuasa tertinggi
v. Pentadbiran
dibantu oleh pembesar spt Bendahara, laksamana, Temenggong dan Penghulu
Bendahari.
vi. Ulama
jadi penasihat Sultan.
vii. Konsep
daulat ikatan taat setia terhadap sultan
viii. Adat istiadat yang membabitkan budaya istana – gambarkan
kedaulatan sultan
ix. Amalan protokol
atau hijabah – pengaruh Umaiyah
x. Upacara lafaz taat setia = baiah dalam pelantikan sultan
xi. Pengganti
sultan dilantik sebelum pemakaman sultan = spt dalam Bani Umaiyah
|
||||||||||||||||||||
2. Perundangan
a. Terikat
dengan hukum adat = undang-undang
tidak bertulis yang jadi malan orang melayu.
b. Dua
jenis adat – adat pepatih dan adat
temenggong
c. Peranan adat:
i. Menjamin keselematan
ii. Mengawal pelakuan dalam masyarakat
iii. Menentukan hak pewarisan harta
iv. Menentukan bidang tugas
v. Mewujudkan masyarakat bersistem dan
berorganisasi
vi. Merapatkan tali persaudaraan
d. Beza adat pepatih dan temenggong
e. Undang-undang bertulis di Melaka
i. Hukum kanun Melaka
ii. Undang-undang laut Melaka
f. Sebab
Penggubalan Undang-undang Melaka
i. Sebagai peraturan dan hukuman
ii. Corak perjalanan pemerintahan dan
pentadbiran
iii. Perjalanan masyarakat tersusun dengan
pelakuan, tanggungjawab serta hukuman terhadap
pesalah
iv. Hukum
Kanun - Menjelaskan tanggungjawab pembesar dan raja, pantang larang anggota masyarakat,
hukuman terhadap pesalah , undang-undang keluarga, pemasalahan ibadat, jenis hukuman.l
v. Undang-undang
Laut – Jelaskan seraoang makhoda diertikan sebagai imam dan anak buah makmum.
|
||||||||||||||||||||
Pengaruh
Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya
Unsur
pengaruh dalam sosiobudaya dapat dilihat dari aspek:-
1. Pendidikan
a. Pengaruh
Islam terhadap pendidikan
i. 2
jenis pendidikan – formal /tak formal
ii. Tidak
formal – pendidikan awal atau asuhan dalam keluarga
iii. Peringkat
keluarga tekankan nilai moral, pembelajaran melalui dengar, lihat & perhati
iv. Kemahiran
daripada ibu/bapa, pemerhatian dan latihan
v. Kanak-kanak belajar tentang agama, budaya,
adat, sikap, cara berkawan dan jaga maruah
vi. Kaedah
– bercerita dan serap nilai budaya, unsur pengajaran seperti dalam cerita binatang dll.
vii. Kanak-kanak
belajar pantang larang dan adat melalui pergaulan seperti tunduk sambil
hulur tangan hadapan orang dewasa.
viii. Pantun, peribahasa, teka-teki dan perpatah ajar kelaluan baik
b. Sistem Pendidikan Agama
i. Formal
– Berkembang pesat dan tak terhad kepada golongan atasan
ii. Tempat
– Istana, masjid, rumah,surau, madrasah dan pondok
iii. Pendidikan
di rumah
- Bentuk pendidikan tak formal
+ Pendidikan Al-Quran
+ Di rumah Tok Guru
+ Umur 7 hingga 15 tahun
+ Selepas waktu Zohor atau Maghrib
+ Kitab, Muqadam & Al-Quran
+ Bayaran percuma
+ Di masjid, ilmu lebih formal seperti
fiqah, tajuid, cara bacaan dalam
solat dan perkara wajid
iv. Sistem
Pendidikan Pondok
- Bentuk pendidikan – formal
+ Bermula
abad 12M di Patani dan berkembang
+ Terdapat di Kedah, Perlis, Kelantan
dan Terengganu
+ Contoh
pengajian pondok – Pulau Condong & Pondok Kutan – Kelantan, Pondok Pulau Manis –
Terengganu, Pondok Titi Gajah &
Pondok Langgar – Kedah
+ Penekanan
Ilmu Agama
+ Guru
daripada para pelajar yang lulus
+ Masa
panjang hingga 10 tahun
+ Ilmu
yang dipelajari – Feqah, Tafsir, Saraf, Nahu Arab, Tauhid, Sirah, Mantiq
& Tawarif Islam
+ Sistem
tersusun
+ Pakaian
tutup aurat
+ Pelajar
kongsi pondok – tempat tinggal
v. Sistem
Pendidikan Madrasah
- Berdasarkan sukatan pelajaran
- Secara bilik darjah
- Ada jadual waktu
- Ikut tahap – permulaan, pertengahan
dan pengkhususan
- Diawasi oleh mudir, guru besar
- Diselia sebuah lembaga,
jawatankuasa kewangan dll
c. Peranan Istana – Pusat Intelektual
i. Istana Melaka Pusat Pengajian Agama
ii. Mansur Shah terima Islam daripada Maulana
Abu Bakar, Mahmud Shah dan
Raja Ahmad berguru dengan Maulana Sadar Jahan
iii. Ulamak dan pendakwah – bangsa asing tinggal
di Melaka – kembangkan Islam
iv. Melaka beri perhatian terhadap perkembangan
Ilmu – ramai tinggal di Melaka
v. Melaka berminat terhadap Ilmu apabila kitab
Al Dur Al Manzum karangan
Maulana Abu Bakar diarak ke istana
vi. Mansur Shah berminat tasauf
vii. Alauddin Riayat Shah Johor jadikan istana
pusat pengajian
viii. Istana tempat simpan buku hikayat
seperti Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat
Muhammad Ali Hanafiah
ix. Istana pusat pendidikan yang berkaitan hal
pentadbiran dan politik
|
||||||||||||||||||||
2. Bahasa
dan Kesusasteraan
a. Pengaruh Islam Dalam Bahasa
i. Perkenal tulisan jawi
ii. Jawi saluran utama pembacaan dan tulisan –
milik melayu
iii. Perbendaharaan Kata Melayu bertambah
iv. Pinjam dari Bahasa Arab spt adat, adil,
sultan, syaitan dll
v. Istilah bidang lain tambah spt dalam fiqah,
tauhid & tafsir
vi. Bahasa Melayu jadi linguafranca – bahasa
pertuturan harian
vii. Bahasa Melayu meningkat menjadi Bahasa Ilmu
b. Pengaruh Islam Dalam Sastera
i. Bahasa Melayu lebih mantap bila Cerita
Panji disampaikan dalam Bahasa
Melayu
ii. Hasil saster terpegaruh gaya, tatabahasa
& bentuk sastera Islam seperti syair,
gurindam, nazam dan cerita hikayat
iii. Fungsi berubah daripada hiburan kepada
mengkritik
iv. Bahasa Melayu digunakan dalam perdagangan –
bahasa perantaraan
v. Prosa memperkenalkan cerita nabi
dan sahabat seperti Hikayat Nur Muhammad
dan Hikayat Bulan Berbelah
vi. Hikayat Amir Hamzah dan Muhammad Ali
Hanafiah penting dan disimpan
di istana Melaka
vii. Hikayat Saduran bercorak Arab Parsi contoh
Hikayat Abu Nawas & Hikayat
Hassan Damsyik
viii. Karya bentuk puisi contoh syair
dahulu kala oleh Tengku Ampuan Mariam
– Terengganu
c. Bentuk Sastera Melayu Sebelum Islam
i. Tersebar secara lisan
ii. Cerita asal usul – merangkumi cerita
tahyul, alam, nama tempat, tumbuhan dan
binatang – guna nama binantang
iii. Cerita jenaka dan lucu spt Pak Kaduk, Pak
Pandir dll
iv. Cerita dongeng spt Batu Belah batu
Bertangkup, Bawang Putih Bawang Merah.
v. Puisi dalam bentuk pantun, teka teki,
seloka dan gurindam.
|
||||||||||||||||||||
3. Kesenian
a. Pengaruh kesenian Islam
i. Cth Masjid dan tempat perkumpulan ada ciri
khas spt mihrab, mimbar, telaga,
pancuran dan bumbung spt Masjid kg Laut, Kelantan, Masjid Peringgit, masjid
Tengkera Melaka.
ii. Istana indah – ada balairung, tempat
bersemayam, balai istiadat – cth Istana
Melaka.
iii. Hiasan seni kemahiran bermotif tumbuhan dan
geometri.
iv. Kesenian epigrafi seperti Batu Bersurat
Trengganu.
v. Seni khat atau kaligrafi.
vi. Tarian dabus , Perak ciri Arab kaitan dengan
Saidina Ali.
vii. Tarian Mak Inang – di istana Melaka
viii. Nazam bersyair riwayat Nabi sgt
terkenal.
ix. Seni Dikir – senikata lagu bercampur bahasa
Melayu Arab.
x. Kesenian ghazal – jenis puisi Arab – Johor.
4. Gaya Hidup – Adat dan Nilai kehidupan.
|
||||||||||||||||||||
Pengaruh
Islam Terhadap Ekonomi
1. Perdagangan
2. Penggunaan
Mata Wang
3. Percukaian
|
SOALAN
1
|
Sistem perundangan amat penting
untuk menjamin kesejahteraan hidup sesebuah masyarakat
(ms 198-200)
|
||
|
a
|
i
ii
|
Namakan pengasas undang-undang adat berikut :
Adat
Temenggung :……………………………………………………………………
Adat
Perpatih : …………………………………………………………………...
( 2 markah)
|
|
b
|
i
ii
iii
|
Nyatakan
ciri-ciri adat Perpatih yang diamalkan
di Negeri Sembilan
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
( 3 markah)
|
|
c
|
i
ii
|
Berikan dua bahagian yang terdapat dalam undang-undang Kedah
…………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………
(2 markah)
|
|
d
|
i
ii
|
Apakah yang terkandung dalam Hukum
Kanun Melaka?
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
( 2 markah)
|
|
e
|
|
Pada pendapat anda mengapakah undang-undang
mengecualikan raja daripada sebarang hukuman?
…………………………………………………………………………………………….
( 1 markah)
|
|
|
|
[ 10 Markah ]
|
Soalan Esei
1
|
Sebelum
kedatangan Barat, masyarakat Melayu telah mengamalkan sistem pentadbiran dan
politik yang diwarisi sejak turun temurun
(ms 196-198)
|
|
|
a
|
Jelaskan pengaruh Islam dalam sistem pentadbiran dan politik di
Tanah Melayu
[ 8 Markah]
|
|
b
|
Bagaimanakah konsep daulat
mengukuhkan kedudukan institusi kesultanan Melayu
[ 8 Markah]
|
|
c
|
Nyatakan struktur pemerintahan yang dijalankan oleh
Kerajaan Melayu.
[ 4 Markah]
|
2
|
Pengaruh
Islam telah membuka lembaran baru dalam bidang pendidikan di Tanah Melayu
(ms 201-203)
|
|
|
a
|
Apakah kepentingan pendidikan
tidak formal dalam masyarakat Melayu?
[6 markah]
|
|
b
|
Jelaskan peranan istana sebagai
pusat pendidikan dan ilmu pengetahuan.
[ 6 Markah]
|
|
c
|
Bagaimanakah sistem pondok dan sistem
madrasah dilaksanakan?
[ 8 Markah]
|
No comments:
Post a Comment