PEMBENTUKAN
KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA
Pengenalan:
Khutbah terakhir Nabi Muhamad
menjelaskan aspek berikut:
1. umat
islam mesti bersatu padu
2. mencintai
perdamaian
3. berpegang
teguh jepada agama islam
Ini
kerana selepas kewafatan baginda umat islam menghadapi dugaan besar antaranya:
1. mendapatkan
calon pengganti nabi muhamad.
2. munculnya
individu yangf mengaku nabi
3. golongan
yang tidak membayar zakat
4. murtad
– golongan al riddah.
Kerajaan
Khulafa Al- Rasyidin
Selepas
wafat 632M – sistem pemerintahan islam dikenali sebagai khalifah. – dikenali dengan khulafa al rasyidin. Antara
khalifahnya:
1. Abu
Bakar Assiddiq – Bani Tamim – 632 M – 634 M
2. Omar Al
Khattab – bani Adi – 634M – 644M
3. Uthman
bin Affan – Bani Umaiyah – 644M – 656M
4. Ali
bin Abu Talib – Bani Hasyim – 5656M – 661M
|
Konsep
Khalifah:
Arab
– pengganti yang melaksanakan
tanggungjawab pemerintahan dan pentadbiran kerajaan.
Agama
– tanggungjawab memelihara kemurnian
agama islam yang disampaikan Nabi saw, dan tanggungjawab kekalkan keharmonian
serta kestabilan Islam.
Syarat
1. lelaki
yang merdeka
2. beragama
islam
3. memiliki
pengetahuan islam
4. mematuhi
perintah allah
5. sanggup
melaksanakan hukum islam
6. bersifat
adil dan akhlak yang mulia
7. tubuh
badan yang sihat dan sempurna
8. berfikiran
cerdas, warak
9. pandai
mentadbir.
|
Kaedah
atau Cara:
1.
musyarawarah atau syura ( Syura bermaksud –
Permuafakatan atau konsesnsus)
- Khalifah Abu Bakar
as-Siddiq
2. cadangan satu nama sahaja
- Khalifah Umar al-Khattab
3. pemilihan beberapa calon
- Khalifah Uthman bin Affan
4. pencalonan sekelompok masyarakat.
- Kalifah Ali bin Abu Talib
5. Baiah
atau lafaz taat setia selepas dilantik jadi khalifah.
Kepentingan Baiah dan
syura:
1. jamin
bakal pentadbir yang tepat berkelayakan dan berhemah tinggi.
2. Pentadbiran
kerajaan lancar.
|
Tugas
Khalifah
Aspek Agama
1. memelihara
kedudukan agama serta
2. mentadbir
mengikut hukum syariah.
3. menitikberatkan
sistem politik, ekonomi, sosial supaya berlaku keseimbangan antara keperluan rohani dan jasmani.
Politik:
1. memastikan
kelicinan pentadbiran negara.
2. mempertahankan
negara islam daripada musuh
3. bertanggungjawab
melantik dan melucutkan jawatan pegawai.
4. ketua
negara
Sosial:
1. menjaga
kebajian rakyat supaya nikmati hidup sejahtera di dunia dan akhirat
2. menjaga
dan meneruskan ajaran Allah swt.
3. mengekalkan
perpaduan melalui konsep musyawarah dan syura
4. memantapkan
sistem perundangan Islam.
Ekonomi:
1. menguruskan
hal ehwal kewangan dan perbendaharaan negara-baitulmal
2. mengatur
pungutan kharaj, jizyah, dan zakat.
|
Sumbangan
Khulafa Al Rasyidin
Abu
Bakar As Siddiq
Lahir
573M – nama sebenar Abdullah bin Abu
Quhafah. As Siddiq bermaksud yang membenarkan kerana sentiasa meyakini
kebenaran nabi saw. Ikhlas, jujur dan setia. Juga digelar penyelamat umat
islam.
1. Berjaya
mengatasi masalah perpecahan
masyarakat Islam . Berpunca daripada:
a. Orang islam yang murtad dan gerakan golongan al Riddah yang
menyalahtafsirkan ayat al Quran sehingga tidak mahu bayar zakat.
2. Mempertahan Madinah daripada ancaman
kuasa luar spt Parsi, Rom Timur, Menghantar Khalid Al Walid tentang Parsi di
Iraq, Usamah bin Zaid ke Ghassan.
3. Melicinkan
pentadbiran dengan pembahagian 10 wilayah
spt:
- Makkah,
Taif, Yaman, Al Jund, Khalwan, Bahrin, Jarsh, Zabid, Hadrahmaut,
dan Nijran
4. Memperkenalkan
bayaran bergaji untuk tentera
melalui hasil rampasan perang
5. Perkenalkan
undang-undang tanah dan hak rakyat
terutama golongan Mawali – orang
bukan arab yang peluk Islam – hanya perlu bayar cukai tambahan.
6. Mengumpulkan kitab al Quran – arahkan
Zaid bin Thabit. Sebab kumpul:
a. Ramai
hafiz al quran gurgur shahid semasa gerakan ar riddah.
Sebelumnya ayat al quran disalin dalam bentuk:
i.
batu
ii.
kulit
binatang
iii.
kayu
dan tulang
b. Disimpan
oleh Khalifah Umar, Hafsah ( Isteri Nabi saw.) dan Uthman bin Affan
|
Umar
Bin Al-Khattab
1. Berasal
daripada Bani Adi , Lahir pada
583M. Nama sebenar Umar bin Al Khattab bin Naufal – Keturunan Quraish. Terkenal dengan sifat berani, tegas
dan berterus terang.Dikenali dengan Amirul Mukminin atau Panglima Agung
Mukmin.
2. Pelantikan dicadang oleh Abu Bakar As
Siddiq dan dipersetujui para sahabat.
3. Jangka
masa pemerintahan beliau dianggap zaman keemasan sebab:
a. Banyak
perubahan dan pembaharuan dilakukan.
4. Bidang politik:
a. Perkenalkan
dasar pentadbiran dan pelantikan
pegawai
b. Tubuhkan
Majlis Syura dianggotai Muhajirin
dan Ansar
c. Bahagikan jajahan takluk kepada
beberapa wilayah
d. Melantik
wali atau gabenor sebagai ketua –
bertindak sebagai ketua pentadbir dan tentera.
e. Tubuhkan beberapa jabatan seperti
Jabatan Tentera, Polis, Percukaian, dan Perbendaharaan. Negara. Diketuai
Khatib atau setiausaha.
f. Jabatan
kehakiman dipisahkan daripada jabatan lain untuk elak salah laku oleh
hakim dan dibayar gaji bulanan – 500 dirham.
5. Bidang Sosial
a. Pendidikan – sediakan guru dan tempat
belajar serta kembangkan pembelajaran alquran.
i. Sebagai contoh ; Abu Sufyan dihantar ke
kawasan orang badwi
b. Perkenalkan
kalendar Islam dan Tahun Hijrah.
c. Susun
semula sistem ketenteraan bentuk tentera
tetap dan sukarela.
d. Markas tentera dibina dibandar utama.
e. Kubu Pertahanan di sempadan yang
menghadap musuh seperti Di Madinah, Kufah, Fustat dan Basrah.
6. Bidang Ekonomi.
a. Bina terusan dan tali air – tambah
hasil pertanian seperti empanagan Abu Musa di Basrah dan Terusan Amirul
Mukminin – 111km di Mesir.
b. Rakyat
digalak teroka tanah baru dan
usaha tanah terbiar.
c. Perkenal
pelbagai cukai spt:
i. Kharaj
– berdasarkan jenis tanaman dan kesuburan tanah
ii. Jizyah
– dikenakan terhadao golongan zimmni – orang bukan Islam yang duduk dalam wilayah Islam dan kekal
dengan tradisinya. Mereka bebas daripada perkhidmatan
tentera dan pembayaran zakat.
d. Baitulmal diperkenalkan bagi kawal
aliran zakat
|
Khalifah
Uthman Bin Affan
Latar
belakang
1. Nama
sebenar Uthman bin Affan Bin Abil As
bin Umaiyah. Lahir pada 576M.
2. Hartawan
yang dermawan, lemah lembut, bertolak ansur, sikap simpati,
3. Digelar
Zun Nurain – mempunyai dua cahaya
kerana pernah kahwini dua orang puteri Nabi
4. Pelantikan melalui majlis syura. Enam
calon dicadangkan :
5. Ali
Abu Talib dan Uthman bin Affan mendapat undi sama banyak. Abd Rahman bin Auf
mendapatkan pendapat orang ramai dan bersetuju yang Uthman layak menjadi
khalifah yang ketiga.
Sumbangan :
1. Berjaya
meluaskan wilayah Islam hingga ke
Afganistan, Smarkand, Cyprus,dan Tripoli.
2. Memperkukuhkan
pertahanan dan membina tentera Islam
.
3. Menjadi
satu nashkah Al Quran sebagai bacaan yang rasmi – Mushaf Uthmaniah.
4. Membina jalan raya, jambatan, rumah rehat.
5. Mengukuhkan peranan baitulmal untuk
biayai pembangunan negara dan perkuat tentera islam spt pembelian senjata dan
kapal.
6. Jizyah
dikekalkan.
|
Khalifah
Ali Abu Talib
Latar
Belakang.
1. Lahir
602 M. Bani Hasyim.
2. Terkenal
dengan sifat keberanian dan
kepahlawanannya.. Tegas serta berpengetahuan luas dalam Islam.
3. Pelantikan mendapat sokongan terbanyak.
4. Kepakaran
dalam perundangan Islam.
Sumbangan:
1. Berusaha
mengekalkan kestabilan dan keharmonian
negara. Cth dalam Perang Siffin . Sanggup berdamai dan berunding.
2. Membina
markas tentera di Parsi dan
Sempada Syria.
3. Ekonomi :Kutipan Jizyah diteruskan.
Spt dalam surat kepada al-Asytar.
Kesimpulan:
1. Sistem
pemerintahan Khulafa Ar Rasyidin menitikberatkan :Kesejahteraan agama, rakyat dan negara.
2. Kerajaan
Islam Madinah dapat berkembang dengan kukuh dan berkembang menjadi negara
yang kuat.
3. Kerajaan
Islam dapat bersaing dengan Rom dan Parsi. Khalifah tidak mementingkan diri
dan tidak mengamalkan kehidupan mewah.
4. Berjuang
mengekalkan pembangunan,kesejahteraan dan kebahagiaan rakyat jelata.
5. Rakyat
dapat menikmati kesejahteraan dan kemakmuran hidup.
6. Pada
akhir pemerintahan Khulafa ArRasyidin digantikan dengan pemerintahan sistem
warisan iaitu pemerintahan dibuat secara turun temurun atau monarki.
7. Sebelumnya
sistem syura. Sistem syura bermaksud pelantikan dibuat secara musyawarah dan
dipersetujui sama ada sebulat suara ataupun secara demokrasi. Pandangan para
sahabat dan umat Islam dilakukan bagi mendapatkan pengganti yang baik.
|
Kerajaan
Bani Umaiyah.
1. Sempena
mengambil nama Umaiyah bin Abdul Shams bin Abd Manaf. Tokoh peniaga terkenal dan dipadang tinggi pada waktu itu.
2. Diasaskan
oleh Muawiyah Bin Abu Suffian.- berikutan penyerahan oleh Hassan Bin Ali.
3. Penyerahan
dilakukan bagi mengelakkan umat
Islam berpecah belah.
4. Bermula
dari 661M hingga 750M berpusat di Damsyik. Merupakan tahap pertama dan masih guna gelaran Khalifah.
5. Tahap kedua di Sepanyol diasaskan
oleh Abdul Rahman al- Dakhil atau Abd Rahman 1 di Cordova dengan
Andalusia sebagai ibu kota.
6. Bermula
dari 756M hingga 1031M. Gelaran ketua
negara ialah Amir.
Sumbangan:
Politik:
1. 4
aspek utama:
a. Sistem Khalifah
– pelantikan khalifah menggantikan Nabi saw.
b. Sistem wazarah – pelantikan wazir –
mengetuai sistem pentadbiran di bahagian kerajaan pusat,
dan gabenor dilantik bagi mengetuai pentadbiran wilayah.
c. Sistem urus setia – beberapa pegawai
dilantik bagi mengumpul rekod, mengurus surat, Bahagian yang diwujudkan –
Surat menyurat, cukai, ketenteraan, polis, dan kehakiman.
d. Sistem hijabah – Seorang pegawai
ditugas untuk menjaga keselamatan khalifah.
2. Satu
sistem politik sistematik dan jelas.
3. 4
sistem di atas diperkukuhkan dengan penubuhan:
4. Jabatan cukai, Jabatan Surat menyurat,
Jabatan Urusan Am, dan Jabatan Cap Mohor Pemerintah(diasaskan oleh
Muawiyah)
5. Tahap pertama sistem ketenteraan di
perkemaskan – Jabatan Ketenteraan, diikuti dengan penubuhan tentera darat dan
laut.
Sosial:
1. Kota Basrah pusat pengajaran dan
penyebaran ilmu. Lahir ilmuan spt:
i. Khalili bin Ahmad – pakar bahasa dab
filologi arab.
ii. Sibawayhi – ahli nahu arab
iii. Al- Farazdaq, Jarir, Umar ibn Abi Rabiah dan
Jamil al-Uzri – sasterawan.
b. Bahasa
Arab menjadi bahasa rasmi negara. Orang bukan Arab juga mendapat faedah
dengan adanya tanda bunyi atau baris dalam al Quran.
2. Perkembangan
ilmu agama terutama dalam era Umar Abdul Aziz. Lahir tokoh spt:
a. Urwah
bin al-Zubayr – Hadis
b. Zihat
al Zuhri – Hadis
c. Ibn
Jarih – tafsir
d. Hasan
al Basri – Usuluddin
e. Wasil
bin Ata - Usuluddin
3. Taraf Kesihatan meningkat – pembinaan
hospital di Damsyik oleh al-Walid bin Abdul Malik. Hospital Kusta oleh Umar
Abdul Aziz.
a. Buku
diterjemahkan ke dalam bahasa Arab.
b. Ibn
al Nafis – pakar bedah menghasilkan al Shamsil fis Sinaah al-Tabibiyah (
Kajian Umum Profesion Kedoktoran) – bincang eknik pembedahan dan rawatan
selepas bedah.
c. Ilmu
dalam bidang kimia dan astronomi turut berkembang.
4. Sistem perundangan.
a. Hakim
mengenakan hukum berdasarkan itjihad
berpandukan quran, hadis dan ijmak.
b. Hakim
tidak boleh mempengaruhi.
|
Sumbangan
Bani Umaiyah Tahap Kedua – Andalusia.
1. Pendidikan:
a. Pusat Pengajian Tinggi di Cardova.
Diasaskan Abd Rahman III. Menjadi pusat ilmu pengetahuan di eropah.
b. Perpustakaan dibina – al-Hakam II.
c. 17 pusat pengajian dan 70
perpustakaan di Andalusia.
d. Pusat ilmu – Seville, Toledo, dan
Granada.
2. Pusat terjemahan
a. Terjemah
karya yunani ke Arab di Toledo
b. Cardova
pusat kegemilangan ilmu – jambatan dunia Islam dan Eropah
c. Ilmu
Islam faedah kepada Eropah
3. Seni Bina
a. Masjid Cardova 36 meter, kubah
berasaskan kayu berukir, tiang marmar 1293, 4700 lampu guna 11 tan minyak
setahun.
4. Baitulmal
a. Sistem kewangan – imbang pendapatan
dan perbelanjaan.
b. Sumber
pendapatan berdasarkan Kharaj –cukai tanah, Jizyah – cukai perlindungan,
zakat, Usyur – cukai satu persepuluh daripada hasil pertanian, Ghaninah –
rampasan perang.
c. Cardova pusat ekonomi dan perdagagan
antara bangsa
d. Andalusia buat tembikar/perhiasan
perak dan emas, memproses kulit, senjata.
e. Sektor
pertanian – sistem saliran ,penyelidikan untuk dapat benih terbaik.
Kesan:
1. Tunjuk
kebijaksanaan pemerintah merancang dan melaksana pembaharuan.
2. Selaraskan
pentadbiran kerajaan.
3. Pembangunan
dan perkembangan tamadun perlu menyeluruh , merangkumi politik, ekonomi dan
sosial.
|
Sebab
Keruntuhan Umaiyah dan Kemunculan Abbasiyah.
1. Penentangan luar dan dalam negara
kerana:
a. Orang Islam bukan Arab spt Parsi dan
barbar merasakan mereka tidak diberi jawatan dan didiskriminasikan.
b. Kena
kadar cukai yang tinggi daripada
orang Arab Islam.
2. Abai
tanggungjawab terhadap rakyat dan agama Islam.
3. Pemilihan
Khalifah secara warisan ditentang sebilangan besar orang Islam spt Siah dan
Khawarij.
|
Kerajaan
Abbasiyah
Pembentukan
Kerajaan
1. Mula
750M ditaja oleh Ali bin Abdullah.
2. Peringkat awal sulit kemudian
terbuka.
3. Gunakan
kempen Ahlul Bait ( Keluarga Nabi
saw)
4. Pusat Operasi di Khurasan, Kufah dan
Humaimah.
5. Diperkukuhkan
dengan sokongan 2 pahlawan besar –
Abu Salamah Al-Khallal di Kufah dan Abu Muslim al-Khurasani di Khurasan.
6. Ambil
sempena nama bapa saudara Nabi saw – Abbas.
7. Amal
sistem monarki warisan.
8. Zaman
Abu Jaafar, pusat pemerintahan ke Bagdad.
9. Berakhir
dengan serangan tentera mongol
pimpinan Hulagu Khan-cucu Genghiz Khan. Mengusir Sultan al Mutasim. Meninggal
Dunia di pulau Shahi setelah memeluk Islam
|
Sumbangan
Abbasiyah
1. Zaman
kegemilangan dalam zaman Harun A-Rashid, dan Al Makmun.
2. Baghdad menjadi pusat intelektual dan
penyebaran ilmu – melalui aktiviti terjemahan bahasa asing ke bahasa arab.
Bahasa asing spt: Yunani, Sanskrit, Suriani .
3. Baitulhikmah – institusi keilmuan
diasas oleh Harun Al Rashid – berkembang pada zaman al-Makmun Harun al
rashid.
4. Kegiatan
utama:
a. Terjemahan
falsafah dan sains, terutama dari Yunani. 3 tahap:
i. Catat
segala idea atau percakapan
ii. Kumpul
idea yang serupa atau kumpul hadis nabi dalam buku.
iii. Mengarang
– lebih teliti kerana dicatat dan diatur ke dalam bab tertentu..
b. Penglibatan
golongan ulama dalam penulisan – susun Hadis dan hasilkan buku fikah, tafsir,
sejarah. Ulama terkenal spt Imam Malik ( Al- Muwatta), Ibn ishaq ( Sejarah hidup
Nabi), Abu Habifah ( Fikah dan Itjihad), Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam
Shafei, Imam Ahmad Hanbal.
c. Wujud
pemisahan dalam ilmu tafsir, sirah dan hadis.
5. Kelebihan terjemahan:
a. Terjemahan/penciptaan
dapat buat perubahan karya. Hurai dan buat penambaikkan dengan memuatkan
keterangan dan ulasan.
b. Peranan
besar dalam kebudayaan dunia – pelihara ilmu daripada lenyap dan pupus kerana
terima hasil penulisan daripada zaman gelap di Eropah.
c. Penubuhan
institusi tingkatkan kegiatan penyelidikan hingga ke Eropah , kemudian
diterjemah ke bahasa asing dan mula kebangkitan Eropah.
6. Kesan perkembangan ilmu:
a. Mula
zaman pemulihan budaya @ Renaissance.
b. Tingkat
pengetahuan manusia dan warisan yang tidak ternilai.
c. Ketrbukaan
dan kesediaan terjemah daripada bahasa asing bagi faedah umat Islam.
d. Cendikiawan
Islam memperbaiki dan meningkatkan karya asal.
e. Berlaku
percambahan dan perkembangan ilmu.
|
Kerajaan
Turki Uthmaniyah.
Latar
Belakang:
Terbentuk
daripada kerajaan kecil semasa wujud kelemahan dalam kerajaan
Abbasiyah.
Pembentukan
Kerajaan.
1. Daripada
Uthman bin Erturgul bin Sulaiman Shah
– suku Qayi – Amir Saljuk bagi kawasan barat Anatolia.
2. Bersempadan
dengan Byzantine@Rom Timur.
3. 1301
berjaya mengalahkan Byzantine menyebabkan ghazi@pahlawan bersatu dibawah Uthman.
4. Meninggal
dunia 1326 gantinya Orhan 1.
5. 1336-1354
Orhan 1 menguasai Marwara dan Pantai Aegean, Ankara, Galliph.
Murad 1 dan Bayezid 1 kuasai Balkan Selatan, Utara Bulgaria, Philippopolis,
Sofia, Salonia, Kosovo, Utara Albania dan Wallachia.
6. Mehmed
11 menawan Istanbul ( Constantinople) ibu negeri Roma Timur.
7. Pengukuhan
empayar bermula dengan penaklukan Istanbul. 1453 – 1566 sehingga kematian Suleiman
1.
Faktor Kemerosotan
Uthmaniyah.
1. Pemimpin
yang lemah
2. Keruntuhan
sistem pungutan cukai
3. Pertambahan
penduduk sangat pesat dan sukar dikawal.
|
Sumbangan
Kerajaan Uthmaniyah.
1. Empayar
Islam yang mewujudkan kesatuan bagi umat Islam selama 600 tahun. Menjadikan
Istanbul pusat pentadbiran dunia Islam. Sultan Selim 1 digelar Pelindung Dua Bandar Suci.
2. Sistem Perundangan.- Dikenali sebagai
Kanun Suleiman.
a. Suleiman 1 mempertahankan dan membela
nyawa, harta, kehormatan setiap individu. Perkenalkan Kanun Suleiman
3. Sistem
organisasi dan pentadbiran
perundangan Islam.
a. Jawatan
kadi, mufti, Sheikhul Islam - Ketua Ulama keluarkan fatwa. Fatwa sebagai
sumbangan utama kepada agama dan sains undang-undang.
4. Sektor ekonomi – jalinan perdagangan
Timur dan Barat / Dunia Islam dan Bukan.
a. Meliputi
Laut Tengah, Laut Merah, Laut Hindi dan Mediterranean.
b. Membentuk
Jalinan Perdagangan Dunia Islam berpusat di Istanbul.
5. Di
Balkan perkenalkan sistem yang menggalakkan
kecemerlangan individu – wujud mobiliti sosial. Sebelum Islam . Sebelum
Islam – sistem berasaskan keturunan dan susun lapis masyarakat.
6. Perkembangan
Ilmu pengetahuan,pendidikan,budaya, penerbitan, penterjemahan.
a. Pendidikan
Sistem madrasah ,sekolah
pengetahuan akedemik, sekolah sastera, maktab tentera, maktab
teknik dan kolej perubatan.
b. Penulisan ensiklopedia sains Islam –
Penulis:
i. Mehmed al-Fanari
ii. Mofla Lufti
iii. Katib Clebi
c. Kepentingan perpustakaan – wujud di
masjid, hospital dan rumah.
7. Seni Bina – Minar Sinan 1490 – 1588
menghasilkan Masjid Sultan Ahmad ( Masjid Biru).
|
Faktor
Penyebaran Islam Ke Eropah
1. Semangat
Ketenteraan – Ghazi.
a. Tidak
gentar untuk berjuang bagi penyebaran agama.
2. Penaklukan kawasan Sicily, Selatan
Sepanyol, - Zaman Umaiyah. Zaman Uthmaniyah takluk Constantinople ( Kejatuhan
Kerajaan Byzantine)– sebarkan ke kawasan Balkan dan Eropah Timur.
3. Pegangan
Aqidah yang kukuh dan akhlak yang
tinggi.
4. Sistem ketenteraan tersusun serta
penggunaan peralatan moden
a. meriam
besar
b. tentera
berkuda / infantri
c. kumpulan
janisari – elit dan terlatih 5400 orang.
d. Tentera
laut – 300 buah kapal – kawal laut Mediteranean.
5. Keadaan politik Eropah yang tidak stabil.
a. Pertelingkahan
dan peperangan, kerajaan kecil bantu kerajaan Islam
b. Tentera
Islamke Eropah atas jemputan Maharaja John VI Cantacuzens.untuk dapatkan
bantuan Uthmaniah ( Orhan ) bagi dapatkan Kerajaan Byzantine.
6. Kelemahan dan Kejatuhan Kerajaan
Byzantine.
7. Kejatuhan institusi gereja,
pergaduhan pemimpin dan kekurangan wang.
8. Aspek
politik dan keagamaan.
a. Dasar
diplomasi, tiada paksaanuntuk pelukIslam.
b. Penganut
Kristian bebas amal agama , urus sendri gereja, Islam tidak campur tangan.
9. Tertarik
dengan dasar sosial Islam.
a. Berasaskan
kecemerlangan individu, bukannya keturunan.
b. Membina
sekolah, rumah sakit, dan kawasan perdagangan.
10. Penghijrahan orang Turki ke Balkan
dan usaha dakwah.
a. Terutama
ke Thrace, Lembah Maritsa, Utara Bulgaria, Albania pd abad 14 dan 15M
b. Bina
petempatan yang didiami mubaligh dan ahli sufi – menekankan tolenransi dan
assimilasi, Kesannya:
i. Islam tersebar ke Utara Albania,
Montenegero, dan Selatan / Barat Macedonia serta
Crete.
|
Pertembungan
Tamadun Islam dengan Tamadun Lain
Cara
pertembungan:
1. Perdagangan dan perniagaan
a. Zaman
Nabi pertembungan dengan Syam
b. Penguasaan
Islam di Teluk Parsi,Laut Merah dan Timur Mediteranean pertembungan dengan
Tamadun Rom dan Yunani
c. Orang
Islam menetap dan berdagang di Canton Cina .
2. Hubungan diplomatik
a. Penghantaran
kumpulan peneroka ke Gibraltar, Selatan Sepanyol.
b. Bertemu
dengan orang bukan Islam di Cardova, Valencia, dan Rhonda dan berjaya buat
hubungan diplomatik. Boleh memahami cara hidup, pandangan politik,keagamaan,
ekonomi dan pentadbiran.
3. Penaklukan dan ketenteraan
a. Kerajaan-kerajaan
Islam membentuk ekpedisi ketenteraan.Menguasai Iraq dan Iran. Bertembung
dengan Tamadun Parsi.
b. Penaklukan
Mesir dan Afrika Utara bertembung dengan Tamadun Eropah.
4. Kebudayaan
a. Kemasukan
Islam ke Sepanyol wujud kebudayaan baru. Bahasa Arab menjadi bahasa
utama.berpusat di Cardova.
b. Lahir
golongan Mozarab – orang Kristian yang ambik kebudayaan Islam dan Berbahasa
Arab.
5. Intelektual
a. Berlaku
antara ahli fikir Islam dan bukan Islam.
b. Ilmuan
islam berjaya mendalami ilmu dan keilmuan Eropah.
|
Kesan Pertembungan
1. Dapat
dilihat melalui sumbangan tamadun Islam kepada peradaban dunia.
a. Keagamaan
sendiri.- satu nilai akidah – percaya kepada Allah swt. Sediakan sistem
perundangan berdasarkan Quran dan Hadis. Berasakan syariah dan akidah mudah
diterima kerana sarwajagatnya. Islam tidak menghapuskan amalan, cara hidup
dan adat setempat.
2. Perluasan
kawasan penyebaran Islam
a. Melahirkan
bentuk kerajaan dan masyarakat spt
i. Kerajaan Delhi Mughal
ii. Cina wujud masyarakat islam
iii. Umaiyah, Abbasiyah dan Uthmaniah wujud
kerajaan pusat yang kuat.
b. Memboleh
orang Islam menguasai ekonomi. Dengan memastikan keselamatan laluan
perdagangan. Dibuat dengan cara
i. Uthmaniah mempunyai Armada laut yang kuat
.Menguasai Laut Merah, Mediteranean dan
Teluk Parsi.
c. Pedagang
Islam berjaya berdagang hingga ke India,Ceylon, Kepulauan Melayu, Cina,
Sepanyol, Selatan Perancis, Armenia, dan selatan gurun Sahara.
d. Menguasai
Istanbul pusat pertembungan dunia timur dan barat.
3. Mempengaruhi
proses urbanisasi dan organisasi
sosial
a. Mempengaruhi
penyelarasan undang-undang yang saksama – cth di Balkan Zaman Uthmaniyah.
b. Kebudayaan dan Intelektual
i. Perkembangan pendidikan agama dan bukan agama spt Matematik, Sains
dan Teknologi.
Zaman Abasiyah pelajar diwajbkan belajar - Ilmu Mantik ( Logik ), Geografi, Sejarah,
Sains Fizikal dan Biologi.
ii. Tatatertib
berpakaian, berfikir, bertutur, berdagang dan berpolitik. Zaman Uthmaniyah
, Sepanyol – orang bukan Islam mengamalkan cara hidup Islam.
1. Betutur
dalam bahasa Arab, berpakaian Islam, tatasusila kehidupan. – dilakukan
sehingga zaman Renaissance
2. Peranan
penting dimainkan oleh golongan Mudejar – orang Islam setempat yang menetap
di kawasan majoriti Kristian.
4. Pertukaran pendapat antara
cendikiawan.
a. Peringkat
awal cendikiawan Islam mengumpul maklumat dan teks penulisan.
b. Diterjemahkan daripada
penulis Greek spt Aritotle, Plato, Galen dan Hipocrates.
c. Proses
penterjemahan wujudkan perpustakaan – Baituhikmah,
Zaman Abbasiyah
d. Wujudkan
budaya keilmuan dan
intelektual yang tinggi.
e. Ahli fikir Islam yang terawal
menjalankan penyelidikan ialah:-
i. Abu al-Aswad al- Duali 7M
ii. Hunayn bin Ishaq 873M – terjemah
karya Greek
iii. Al-Fazari – terjemahan hasil karya
Tamadun India.
5. Perkembangan
penterjemahan dan intelektual.
a. Zaman
kemuncak antara 8M- 1258M , mula runtuh Kerajaan Abbasiyah.
b. Lahirkan
cendikiawan Islam spt:-
i. Zakaria al-Razi ( 865 -925M) –
Perubatan – Kepentingan klinikal, Hasilkan 20 karya spt Al-Hawi( Ensiklopedia perubatan)
Terjemahkan hasil Galen-ahli perubatan
Greek
ii. Al-Zahrawi ( 936-1013M) – Kajian
Perubatan dan Farmasi
iii. Al-Khawarizmi – Matematik dan
Astronomi.
iv. Al-Battani – Matematik dan Astronomi
v. Abu Ishaq - Matematik dan Astronomi
vi. Al-Biruqi – Matematik dan Astronomi
vii. Al-Bitruni - Matematik dan Astronomi
viii. Al-Farabi – Pemikiran politik dan
Undang-undang
ix. Al-Miskawayh – Pemikiran politik dan
Undang-undang
x. Al-Mawardi - Pemikiran politik dan
Undang-undang
xi. Ibn-Sina – Ilmu Mantik dan falsafah
xii. AL-Kindi – Ilmu Mantik dan
falsafah
xiii. Fakhr al-Din – Ilmu Mantik
dan falsafah
xiv. Al-Razi – Ilmu Mantik dan falsafah
xv. Ibn al-Arabi – Ilmu Mantik dan falsafah
xvi. Ibn Rushd – Ilmu Mantik dan falsafah
xvii. Imam Ghazali - Ilmu Mantik dan falsafah
|
SOALAN
1
|
Pemerintahan
kerajaan Turki Uthmaniyah yang berlangsung selama hampir 600 tahun telah
memberi sumbangan yang besar kepada umat Islam.
(ms 159 - 161)
|
||
|
a
|
i.
ii
|
Mengapakah kerajaan Turki Uthmaniyah dianggap penting
kepada umat Islam?
..........................................................................................................................
..........................................................................................................................
[ 2 markah ]
|
|
b
|
i.
ii
iii
|
Apakah sumbangan kerajaan Turki Uthmaniyah dalam sistem
organisasi dan pentadbiran perundangan Islam?
………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………….
[ 3 markah ]
|
|
c
|
i
ii.
iii
|
Nyatakan sistem pendidikan yang diamalkan oleh kerajaan
Turki Uthmaniyah.
……………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………
[ 3 markah]
|
|
d
|
i
ii
|
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah punca
kemerosotan kerajaan Turki Uthmaniyah pada awal abad ke-20?
…………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………….
[ 2 markah]
|
|
|
|
[ 10 Markah ]
|
Soalan Esei
1
|
|
Pertembungan
tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia telah memperkembang peradaban
manusia sehingga hari ini
[ms; 164 – 167]
|
|
a
|
Terangkan empat cara
pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain
[ 10 Markah]
|
|
b
c
|
Apakah kesan pertembungan
tamadun ini dari segi perluasan kawasan dan penyebaran Islam?
[ 4 Markah]
Huraikan kesan perkembangan keilmuan Islam hasil
pertembungan tamadun ini
(6 markah)
|
2
|
Kerajaan Bani Umaiyah telah
memberi sumbangan yang besar terhadap tamadun Islam
(ms 151-154)
|
|
|
a
|
Terangkan ciri-ciri pemerintahan yang
diamalkan oleh kerajaan Bani Umaiyah
[ 8
Markah]
|
|
b
|
Huraikan peranan
[ 6 Markah]
|
|
c
|
Huraikan sumbangan kerajaan Turki
Uthmaniyah terhadap perkembangan Islam.
[ 6 Markah]
|
10q
ReplyDeletewhat the hell is wrong with u bro
ReplyDeleteNota yang lengkap dan padat terima kasih
ReplyDelete