Bab 7

ISLAM DI ASIA TENGGARA

Pengenalan
1.     Kedudukan yang strategik sebab:                                        
a.      Kedudukan Asia Tenggara di tengah perjalanan Timur Barat .
b.     Dihubungi dengan Selat Melaka dan Laut Cina Selatan
c.     Hubungan penting Cina dan India.
d.     Mewujdkan banyak bandar spt: Srivijaya, Perlak, Pasai, Melaka, Bantam, Cheribon, Makasar, Brunei, dan Pattani.
e.      Ada hubungan dengan Mocha, Hormuz, Surat,Goa, Colombo, dan Pantai Coromadel spt Masulipatam dan Pondecherry.- Lautan Hindi. Laut China Selatan – Canton@Amoy.
f.       Faktor mempertemukan pedagang
            i.          angin monsun Barat Daya dan Timur Laut.
            ii.         Jalan darat – Jalan Sutera.
2.     Sebelum kemunculan Islam AT menjadi kawasan dagangan Melayu, Arab, China dan India.
3.     Jadi tarikan sebab:- Kekayaan hasilbumi – pertanian, logam, serta hasil hutan.
4.     Apabila Islam berkembang menjadi pusat penyebaran Islam. Sebelum Islam mereka anuti Hindu, Buddha, agama nenek moyang. Menetap di Acheh, Pasai, Perlak, Melaka, Brunei, Gerisik, Trengganu, Pattani dan Makasar.

Kedatangan Islam Di Asia Tenggara.

1.     Teori kedatangan Islam dari:
a.      Semenanjung Arab
b.     India
c.     China.
2.     Teori Semenanjung Arab:
a.      Dikemukakan oleh John Crawford disokong Syed Muhamad Naquib l-Attas. Buktinya:
            i.          Aktiviti perdagangan menerusi catatan China yang menyatakan orang Arab dan                                    Parsi tmempunyai petempatan di Canton pd 300M.
            ii.         Pedagang Arab dapat kuasai laut dari pelabuhan Iskandariah hingga China.                               Telah berdagang di rantau ini terutama setelah kemunculan Islam pada abad 7M.
            iii.        Pedagang Arab singgah di pelabuhan utama AT sebelum ke China. Jadi tempat                    menunggu dari angin monsun.
            iv.        Menetap beberapa bulan dan mewujudkan perkampungan dan ada urusan jual                        beli barangan mewah dari China dan India. Perkampungan Islam – Ta Shih di                          Sumatera Utara pd 650M – catatan China.
            v.         Perkahwinan  dengan orang tempatan.
            vi.        Wujud  persamaan tulisan kesusasteraan di AT dan Arab. Perkataan arab                     terdapat dalam tulisan Jawi, Zapin dan dabus.
            vii.       Pengislaman raja-raja melayu oleh syeikh dari Arab spt dalam Hikayat Raja-                                  Raja Pasai. – Keturunan sufi. Berjaya  mengislamkan Merah Silu ( Malik al-                               Salih. )             Raja Pattani – Phaya Tu Nakpa – diislamkan Syeikh Said
b.     Mengapakah tertarik dengan Islam:
            i.          Tertarik dengan nilai Islam yang murni.
            ii.         Amalan pendakwah Islam mengamalkan nilai Islam yang murni spt
1.     Kejujuran pedagang Islam
2.     Mementingkan kebersihan
3.     Berhemah tinggi.        

c.     Catatan tempatan tentang pengislaman Raja-raja Melayu
            i.          Hikayat Raja-Raja Pasai.
            ii.         Hikayat Merong mahawangsa – Raja Kedah diislamkan oleh Syeikh Abdullah al-                                   Yamani
            iii.        Hikayat Acheh – Syed Abdullah Ariff berusaha kembangkan Islam.
            iv.        Sejarah Kepulauan Sulu – Sharif Hassan dan Awlia sebar Islam di Sulu.

3.     Teori China: Dikemuka oleh: Emanuel Gadinho : Alasan beliau:
                        i.          Khan Fo atau Canton  menjadi pusat perdagangan Arab sejak  abad 9M
                        ii.         Menyebarkan Islam dikalangan peniaga China kemudian sebar ke AT.
b.     SQ Fatimi. Alasan beliau:
            i.          Berlaku perpindahan beramai-ramai pedagang Islam di Canton ke AT pada                               876M.
            ii.         Diperkukuhkan dengan adanya batu bersurat Kuala Berang. Wujud Islam di                           Terengganu. Dijumpai pd 1899M. Isi tulisan tentang hukum syarak, peraturan                           dan undang-undang kekeluargaan, hukuman zina, hukuman terhadap yang tidak                                   hutang.
c.     Bukti lain:
            i.          Penemuan batu nisan bertarikh 1028M di Kg Permatang Pasir, Pulau Tambun,                            Pekan Pahang mempunyai ayat al-Quran dan kalimah Arab.
            ii.         Bukti Islam telah sampai sebelum abad 13M
iii.        Dibawa oleh mubaligh Cina menerusi Laut Cina Selatan ke Phang Rang                          IndoCina dan Pekan Pahang.
iv.        Persamaan seni bina China dan seni bina masjid di Kelantan, Melaka dan                     Jawa.Di Melaka bentuk bumbung, atap genting, warna merah dan kuning pada                                   kayu kepala pintu dan tingkap,lantai, dinding, tangga, dan kolam air.

4.     Teori India : Dari Wilayah Gujerat dan Pantai Coromandel.abad 13M Dikemukan oleh:
a.      Snouck Hurgronge.Buktinya:
            i.          Hubungan rantau AT dan India sudah lama wujud. Boleh pedagang Islam                               India sebar Islam ke AT.
            ii.         Gujerat pelabuhan penting pada zaman Alaudin Khinji di India.
            iii.        Batu marmar pada batu nesan Malik Ibrahim di Gerisik, Jawa dan Malik al-                   Salih di pasai mempunyai ciri-ciri India.
            iv.        Kewujudan unsur India dan kebudayaan masyarakat.
5.     Kesimpulan sejarawan kedatangan Islam menerusi - Pedagang kemudian oleh para ulama .

Penyebaran Islam di Asia Tenggara.
 Cara penyebaran:
1.     Perdagangan ( Bagaimana )
a.      Pedagang China, India, dan Arab.
b.     Hubungan dengan pelabuhan-pelabuhan di Selat Melaka, Teluk Siam, Indo China,Kepulauan Rempah spt Maluku dan Makasar.- Pusat kegiatan manusia dari pelbagai tempat .
c.     Islam menjadi ikutan kerana kemurnian Islam dan tingkah laku pendakwah serta pedagang.
d.     Semangat ingin mendakwah  wujudkan perkampungan pedagang Islam .         
e.      Pedagang juga membawa para ulama.
f.       Sifat pedagang dan ulama – berhemah, lemah lembut dan mahmudah – sopan santun, ikhlas, dan lemah lembut.
g.     Wujud hubungan baik pedagang dengan penduduk tempatan.- pemerintah tempatan beri kelebihan – beri peluang berdakwah.
h.     Jawatan Syah Bandar beri kepada pedagang Islam krn kejujuran dan amanah.

2.     Perkahwinan
a.      Melalui prkahwinan biasa dan siasah
b.     Perkahwinan siasah dengan kerabat diraja. Mansur Shah dan Muzaffar Shah berkahwin dengan puteri raja Siak, Kampar, Inderagiri, dan Jambi. Puteri Raja Melaka dkahwinkan dengan Raja Pahang dan Kedah.
c.     Perkahwinan biasa berlaku antara pedagang atau ulama Islam dengan penduduk tempatan.

3.     Pengislaman Raja dan golongan bangsawan.
a.      Pengaruh Raja dan pembesar yang kuat membolehkan rakyat memeluk Islam.
b.     Sebagai cth : Megat Iskandar Shah Melaka, Raja Malik al Salih Pasai

4.     Kelahiran kerajaan Islam
a.      Kerajaan Perlak, Samudera-Pasai, Melaka,Acheh, Demak,Mataram, Sulu dan Mindanoa. Brunei, Pattani, Johor Riau, Champa.
b.     Meluaskan kawasan pengaruhnya – jadi pusat penyebaran Islam .
c.     Melaka sejak abad ke – 15. Tu Perak Bendahara Melaka. Berjaya menawan pesisiran pantai Sumatera Utara, spt Aru, Rokan, Siak, Kampar, dan Inderagiri.
d.     Kerajaan Johor-Riau beruasaha kembalikan keunggulan Kerajaan Melaka – cuba menghalang penyebaran Kristian.
e.      Demak sebarkan Islam ke Jawa dengan menguasai Majapahit, kemudian diikuti Pahang dan Mataram.
f.       Acheh –  zaman Iskandar Muda, menjadi kuasa yg kuat.Langkah yang diambil utk halang penyebaran Kristian.
            i.          Menaungi kerajaan kecil. Di Sumatera Utara dan negeri-negeri di Tanah Melayu.
            ii.         Menjadi pusat perdagangan yang penting
            iii.        Digelar serambi Mekah.
g.     Pattani – diislamkan pada 1457 – Raja Phaya Tu Nakpa menganut Islam tukar kepada Sultan Mahmud Shah.
            i.          Mula Islam sejak abad ke-10 – dengan kedatangan pendakwah dan pedagang                           Islam
            ii.         Dilakukan sepenuhnya pd zaman Sultan Muzaffar Shah.
h.     Brunei -  pusat perdagangan penting di Borneo. Islammula tersebar  pd abad ke – 15 dan 16.
            i.          Catatan Cina 977M – Brunai hantar seorang pembesar Pu Ali ke China.
            ii.         Pendakwah Islam Syariff Ali Mufaqih Muqqadam atau Syarif Berkat.
            iii.        Tersebar sehingga Sulu dan Mindanoa.
i.        Champa – Bukti keislaman penemuan batu nesan 1039M dan prasasti 1025M yg mencatatkan syarat pembayaran cukai dan hutang.





5.     Peranan pusat kebudayaan
a.      Pusat kebudayaan telah wujud di Perlak, Samudera-Pasai, Riau, dan Acheh.
b.     Puasat keilmuan dan penyebaran Islam.
c.     Wujud Institusi pendidikan dan cerdik pandai
d.     Zaman Samudera-Pasai – menjadi pusat penterjemahan kitab Arab ke Melayu. Antaranya Kitab al-Dural al-Manzun dihantar oleh Sultan Mansur Shah. Diterjemah oleh Makdun Patakan.
e.      Cerdik pandai Samudera-Pasai jadi pakar rujuk tentang agama.
f.       Hasil kesusasteraan Zaman Melaka dipengaruhi tulisan Arab spt: Hikayat Muhamad Ali Hanafiah, Hikayat Amir Hamzah, Hikayat Nabi Bercukur, Hikayat Muhamad Ali Hanafiah dan Amir Hamzah menjadi bahan bacaan dan  semangat menentang mussuh dalam perang.
g.     Acheh – karya puisi  spt : Bustanus Salatin – kisahkan sebuah kerajaan, istana kota dan taman-taman.
            i.          Ulama yang hasilkan karya pemikiran Islam spt Hamzah al-Fansuri, Syeikh                     Nuruddin al-Raniri, Syeikh Samsudin al-Sumaterani, dan Abdul Rauf Singkel.
            ii.         Karangan Nuruddin al-Raniri – Syarabul Asyikin, Asranul Ariffin, Puisi – Syair                                  Burung Pingai, Syair Perahu, Syair  Dagang, Syair Burung Pungguk, dan Syair                                    Sidang Fakir.
h.     Johor – pusat kebudayaan pd abad ke-18 spt Thufat al-Nafis dan Peringatan Sejarah Johor. Juga pusat emporium di AT.

6.     Peranan mubaligh.
a.      Syeikh Ismail, Fakir Muhamad, Syarif Amir Sayyid al-Syirazi dan Tajuddin al-Asfahani di Pasai ,Melaka – Syeikh Abdul Aziz , Maulana Abu Bakar, dan Maulana Yusuf.
b.     Di Melaka ajar perkara asas secara tidak formal. Bila dah berkembang cara formal. - Masjid, istana dan  rumah menjadi  tempat pembelajaran.
c.     Institusi awal di pondok, atau pesantren. Acheh – pondok dikenali sbg Dayah.
d.     Lahir tokoh spt: Hamzah Fansuri, Abdul Rauf Singkel, Shamsuddin al-Sumaterani.
e.      Acheh jadikan ulama penasihat raja. – 22 ulama ditugaskan di Balai Gadang.
f.       Jawa – Wali Songo ( Wali Sembilan ) – Demak dijadikan pusat pergerakan dakwah Islamiah. Dirikan masjid Agung Demak – markas dakwah.
g.     Cara wali songo berdakwah:
            i.          Menimbulkan kesedaran dan tanamkan semangat tentang maksud bekerja dan                                    beramal dalam erti kata sebenar.
            ii.         Berusaha hapuskan pengangguran dengan kikis sifat malas.
            iii.        Elak hidup secara mewah dan membazir.

7.     Keistimewaan Islam
a.      Mencakupi bidang kehidupan antaranya :
            i.          konsep Tuhan yang Maha Esa, atau Tauhid,
            ii.         Keadilan,
            iii.        hak individu dan masyarakat,
            iv.        kehidupan yang harmoni,
            v.         menyanjung akhlak mulia,
            vi.        konsep kebahagian di dunia dan akhirat.
            vii.       Islam menuntut manusia berfikir secara rasional dan pemikiran ini diterima.



Pengaruh Islam di Asia Tenggara

Sebelum Islam masyarakat AT berpegang pada amalan Hindu, Buddha dan roh nenek moyang. Wujud dalam politik, ekonomi, dan sosial.
Selepas Isla wujud unsur-unsur baru yg diperkenalkan dan kekal hingga kini yang merangkumi dalam:
 1.     Pemerintahan dan Pentadbiran
a.     Perubahan dalam sistem pemerintahan beraja. Dalam Sistem pentadbiran Islam spt berikut:
       i.         Sultan ( Raja ) – Ketua Negara dan Kerajaan
       ii.        Mufti – penasihat Sultan . Wujud juga jawatan khadi, khatib, bilal, pemungut zakat,            penyelia baitul mal, dan penjaga harta wakaf.
       iii.       Penggunaan gelaran Sultan – kelebihannya:-
           -      kukuhkan kedudukan kerajaan Islam
           -      jamin kewibawaan raja
           -      Setaraf dengan kerajaan Islam lain dan memupuk semangat persaudaraan di        kalangan umat Islam.
            iv.           Dalam Hukum Kanun Melaka: –
           -      Raja Melaka diberi gelaran Khalifahtul Mukminin ertinya pemimpin orang        mukmin.
           -      Perkataan itu tercatat pada wang syiling kerajaan Melayu melaka, Johor, Pahang,       Kedah, trengganu dan kelantan.
           -      Gelaran Zillulah fil’Alam – bayangan Allah di dalam alam digunakan juga.
            v.         Islam menjadi agama rasmi dalam kerajaan Melaka, Acheh, Brunei.
vi.        Penggunaan Konsep Khalifah Allah ialah wakil Allah di bumi. – Harus tunaikan     amanah, dan perintah dengan adil serta menerapkan unsur Islam bagi menggantikan     konsep dewaraja Hindu. Cth Sultan yang alim :-
           -      Sultan al-Zahir Samudera-Pasai.
           -      Sultan Ali Mughayat Shah – Aceh
           -      Sultan Iskandar Thani – Acheh.
            vii        Konsep Sultan :- bermakna kuasa, kewibawaan, atau pemerintah.
viii       Konsep DewaRaja – Raja keturunan tuhan atau penjelmaan tuhan hindu.
ix         Penggunaan nama negeri spt:- Acheh Darus Salam, Nama sultan – Sultan Mansur Shah        bermaksud pemerintah yang dibantu Allah. Sultan Mahmud Shah – Sultan terpuji.
x.         Undang-undang Syariah diperkenalkan.
           -      Di  Melaka dimasukkan dalam Hukum Kanun Melaka. Diperkenalkan oleh        Sultan Muzaffar Shah. Zaman Sultan Alaudin Riayat Shah hukum syariah        diamalkan dengan tegas.
           -      Tidak dapat dijalankan sepenuhnya kerana ada undang-undang adat.
           -      Antara aspek syariah yg ada :-  jenayah – kecurian, pembunuhan,urusan        pernikahan, perniagaan serta pembahagian harta pusaka.
           -      Di Acheh – Kanun yang sama ialah Kanun Mahkota Alam – terangkan tentang
                        +          Tanggungjawab raja, catat adat istiadat dan
                        +          Peraturan tradisi Acgeh spt Balairung Seri dipimpin Sultan,                            Balai Majlis Mahkamah Rakyat oleh Kadi Malik al-Adi.






xi.        Konsep Jihad. Semangat penentangan terhadap penjajahan. Tokoh agama yang     membicarakan Jihad:-
           -      Syeikh Nuruddin al-Raniri,
           -      Abdul Rauf Singkel,
           -      Syeikh Daud Pattani @ Syeikh Daud bin Abdullah bin Idris al-Pattani :-        membolehkan orang melayu belajar agama Islam dan bahasa melayu terutama      Jawi.
           -      Maksud Jihad – Menegakkan Islam, Menentang kemiskinan dan capai kehidupan   yg sempurna.
2.     Sistem Pendidikan
            i.          Sebelum Islam pendidikan hanya terbatas kepada golongan bangsawan sahaja.
            ii.         Selepas Islam tersebar luas kepada seluruh masyarakat. Disebarkan melalui:
            -           Istana
            -           Pondok
                        -           Pesantren
            -           Madrasah
            -           Surau.
       iii.       Pusat pendidikan awal Islam:
            -           Kerajaan Perlak di Sumatera Utara – melalui Dayah @ Pondok. Yg terkenak                             Dayah Bukit Ce Breek pada 9M.
                        -           Samudra-Pasai :- Pusat terjemahan karya agama – tempat rujukan kerajaan Islam                                        lain spt Melaka.
       iv.       Pendidikan Pondok muncul seawal kedatangan dan peluasan Islam di AT.spt di Pattani,           Acheh, dan Jawa.
       v.        Tempat belajar dan masyarakatnya:-
            -           Pondok – masyarakat tempatan dan pelajar negeri lain : Pattani.
            -           Melaka :- Rumah ulama, masjid dan surau – atidak formal dan masyarakat                    bawahan, Istana – formal dan golongan bangsawan.
            -           Acheh :- Lebih sistematik. Terdapat peringkat :
                  +          rendah ( rangkang )
                  +          menengah ( muenasah )
                  +          pengajian tinggi. Atau Universiti ( Jamiah Bait Rahman )
                  +          Wanita juga digalakkan belajar dan diberi peluang yang sama dengan                                lelaki baik dalam pemerintahan. Dalam pemerintahan Sultan Safiatudin –
             =         22  wanita anggotai Majlis Rakyat Acheh drp 73 ahli.
             =         9 jadi ahli jawatankuasa kerja Mahkamah Rakyat, terdapat juga
             =         Undang-undang lindungi hak wanita sebagai anak, ibu, tunggaldan isteri.
                  =          Digelar serambi mekah.
       vi.       Peranan Institusi Pendidikan:
            -           Istana :- tempat  ulama bicara hukum dengan sultan dan pembesar , juga                                  sampaikan ilmu dan nasihati sultan.
            -           Surau :- tempat belajar al-Quran secara tidak formal dan gurunya ajar tidak                 tetap.
            -           Madrasah :- sistem pendidikan formal.
            -           Pondok:- pusat pengajian Islam terutama di Pattani dan T melayu. Acheh –                   Dayah, Jawa – Pesantren.
                  +          Subjek yang diajar:- Fikah, Usuludin, Tasauf, hadis dan Tafsir, bahasa                                 pengantar – Melayu dan Arab.
                  +          Keperluan asas disediakan oleh pelajar sendiri.
3.     Bahasa dan Kesusasteraan
       i.         Pengaruh Islam dapat dikenalpasti melalui:-
                        -           Tulisan – Jawi, Angka tulisan jawi,
                  +          Ulama tempatan ubah suai huruf Arab bagi perkataan Melayu.
                  +          Jadi tulisan rasmi- ambilalih tulisan Palava Dewanagari.
                  +          Istilah Arab digunapakai spt Sultan, syukur, masjid, berkat, dan alam.
                  +          Lahir juga sasterawan spt Tun Seri Lanang, Shamsudin  al-Sumaterani                          dan Abdul Rauf Singkel.

            ii.         Bahasa melayu menjadi
                        -           Bahasa Lingua Franca.
                        -           Bahasa Ilmu
                        -           menjadi lebih mantap cth:- cerita panji dalam bahasa Jawa disampaikan dalam                                       bahasa Melayu.
                        -           Hasil kesusasteraaan Melayu terpengaruh dengan bentuk, gaya  dan tatabahasa                                            Arab. Spt Gurindam, syair, nazam, dan cerita hikayat.. Hasil sastera Arab Parsi                                            yang diterjemah:-
             +         Hikayat Perang Badar
             +         Hikayat Nur Muhamad
             +         Hikayat Bulan Berbelah
             +         Hikayat Nabi Wafat
                        -           Penggunaannya dalam bidang banyak bidang – ekonomi,politik,                                                    kesusasteraan, lingua franca . Abad ke 17M digunakan sebagai bahasa                                                          persuratan, perhubungan antara wilayah, ilmu pengetahuan, dakwah.

4.     Cara Hidup
       i.         Sebelum Islam dipengaruh oleh animisme, hindu dan buddha.Selepas Islam:-
                        -           unsur semangat dan keramat beransur hilang.
            -           Cara Islam diasimilasikan – wujud cara berpakaian Islam spt:- bertudung,                   bersongkok.
            -           Islam jadi Addin – satu cara hidup yang lengkap dan menyeluruh.
                        -           Sistem sosial berubah:-
                  +          Tiada kelas – wujud persaudaraan Islam dan persamaan taraf.
                  +          Nilai akhlak Islam jadi panduan hidup.
                                    +          Sifat tolong menolong, hormat menghormati, dan berkerjasama, bersatu                                                             padu dan wujud semangat kerjasama
5.     Kesenian
       i.         Kesenian Islam yang meresap:-
            -           Khat – pada batu nesan , bilah mata keris, dan ukiran kayu . Kreativiti                                              masyarakat tempatan batu nesan semakin menarik spt: Batu  nesan Sultan al-                                 Malik Ibrahim.
                  +          Ditulis dengan ayat al-Quran, selain syair,
                  +          Makam Naina Hisham al-Din 1420M, pengaruh seni Arab Parsi.
            ii.         Seni Bina -
            iii.        Seni Ukir.
            iv.        Seni bina spt masjid, surau, rumah kediaman guna kaligrafi arab. Cth Masjid Ubudiah                                   Kuala Kangsar, Masjid Brunei.


6.     Ekonomi.
       i.         Wujud Baitul Mal- di Acheh oleh Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam. Berfungsi            sebagai Perbendaharaan Negara dari hasil :-
            -           Zakat dan Sedekah.
            -           Harta milik negara – kekayaan sumber alam spt minyak
            -           Pelaburan dan saham yang dijual kepada umat Islam melalui istitusi yang                      ditubuhkan BaitulMal.
       ii.        Islam galakkan umatnya rajin bekerja dan melarang mengemis.
       iii.       Nilai jimat cermat, dan menghalang unsur yang bertentangan dengan ekonomi Islam spt         Riba, tipu,peras,penindasan.



SOALAN


1

Pusat kebudayaan di Asia Tenggara bukan sahaja bertindak sebagai pusat keilmuan tetapi juga sebagai pusat penyebaran Islam. Antara pusat kebudayaan tersebut termasuklah Perlak, Samudera-Pasai, Riau dan Acheh.
( ms 182-183)


a




i

ii



Nyatakan peranan yang dimainkan oleh kerajaan Samudera-Pasai sebagai gedung ilmu.

……………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………
                                                                                                            (2 markah)


b



i

ii
Senaraikan buah-buku kesusasteraan yang dipengaruhi oleh gaya tulisan Arab pada zaman keagungan Kerajaan Melayu Melaka.

…………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………….
                                                                                         
         (2 markah)


c


i

ii

iii
Namakan ulama-ulama yang menghasilkan karya tentang pemikiran Islam di Acheh.
…………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………….
                                                                                                        (3 markah)


d


i

ii
Apakah kandungan yang terdapat dalam syair Bustanus Salatin?

…………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………….
                                                                                                        (2 markah)


e





i




Pada pendapat anda, mengapakah kerajaan Johor-Riau dikatakan turut memainkan peranan sebagai pusat kebudayaan yang penting pada abad ke-18?

……………………………………………………………………………………………
                                                                                               (1 markah)





Soalan Esei


1
Secara umumnya sejarawan berpendapat terdapat tiga teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara iaitu dari Semenanjung Tanah  Arab, China dan India.
{ms 177-178)


a

Huraikan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara dari China
                                                                                                              [ 9 Markah]



b

Berikan rasional anda mengenai sebab-sebab Islam tersebar ke Asia Tenggara menerusi jalan laut
[ 7 Markah]


c
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, nyatakan kandungan Batu Bersurat Terengganu seperti yang ditafsirkan oleh Syed Muhammad Naquib al-Attas.

[ 4 Markah]



2
Kedatangan Islam ke Asia Tenggara telah meninggalkan unsur-unsur baru yang berbeza daripada zaman sebelumnya di kalangan masyarakat. Unsur-unsur ini dapat dikenal pasti dalam pelbagai aspek kehidupan.
(ms 189-198)


a.
Terangkan bagaimanakah agama Islam mempengaruhi cara hidup masyarakat di Asia Tenggara?
 [6 Markah]


b.
Nyatakan peranan bahasa Melayu dalam kehidupan masyarakat di Kepulauan Melayu.
[ 6 Markah]


c.
Berikan pendapat anda mengenai kesan pengaruh Islam ke atas unsur ekonomi masyarakat Islam di Asia Tenggara.
[ 8 Markah]

.

No comments:

Post a Comment